BLOG
Odszkodowania od linii lotniczych Kategoria: odszkodowania od linii lotniczych, odszkodowanie za opóźniony lot, odszkodowanie za odwołany lot Niewielu pasażerów, odbywających podróż samolotem, czy to w celach
biznesowych, czy po prostu udając się na zagraniczne wczasy, ma świadomość praw, które im
przysługują wobec linii lotniczych na podstawie regulacji prawa unijnego. Tymczasem któż z nas, kto
korzystał z transportu lotniczego, nie spotkał się z przypadkami opóźnienia lotu, którego
powodem nie zawsze była zła pogoda, ale inna przyczyna, której nigdy nie poznaliśmy. Sam lecąc na
wczasy z żoną do Turcji 'koczowałem' na lotnisku kilka godzin, nie wiedząc kiedy i czy w ogóle nasz
lot się odbędzie. Z reguły, kiedy już uda nam się dostać na pokład samolotu i
dolecieć, choć z opóźnieniem, na miejsce, niewielu z nas decyduje się na żądanie wyjaśnień od linii
lotniczych. Czy nie warto jednak w takiej sytuacji złożyć reklamację do przewoźnika?
Warto, bo rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. daje pasażerom lotu opóźnionego o więcej niż 3 godziny
(w miejscu docelowym) prawo do zryczałtowanego odszkodowania w wysokości od 250-600 Euro w
zależności od dystansu, jaki miał do pokonania samolot. Większość opóźnionych lotów w obrębie
Europy, to prawo do domagania się odszkodowania w wysokości 250 Euro (odległości nie przekraczające
1,5 tys. km), ale już każdy rejs transatlantycki to możliwość żądania 600 Euro w przypadku jego
opóźnienia. Takie samo odszkodowanie przysługuje pasażerom, których lot odwołano lub którym
odmówiono przyjęcia na pokład (ze względu na tzw.overbooking). Czy linie lotnicze w każdej sytuacji są zobowiązane
do zapłaty tak wysokiego (jak na polskie warunki) odszkodowania? Nie – ale mogą zwolnić się z tego
obowiązku jedynie wtedy, kiedy będą w stanie wykazać, że powodem opóźnienia, czy odwołania lotu, są
nadzwyczajne okoliczności, których nie można było przewidzieć. Do tych okoliczności z całą pewnością
zaliczyć należy złe warunki atmosferyczne, czy np. strajk personelu naziemnego. Do tych okoliczności
natomiast nie należą wszystkie usterki techniczne samolotu, ale tylko te, które są niespodziewane, a
przy tym nie powinny zostać wykryte lub usunięte w ramach standardowych przeglądów. Nie tak dawno (22-23 października) mieliśmy do czynienia ze strajkami pilotów Lufthansy, które spowodowały ogromne problemy pasażerów tej linii lotniczej. Wartość odszkodowań dla klientów tego przewoźnika, których loty odwołano z powodu strajku, szacuje się na kwotę 2,4 mln Euro. W tej liczbie mieści się kwota ponad 10 mln. złotych odszkodowań, których mogą domagać się polscy pasażerowie, którzy w tym terminie mieli wykupione bilety w Lufthansa. Należy dodać, że strajk pilotów, który był zapowiadany i zaplanowany, w mojej ocenie, nie można zakwalifikować jako zdarzenia nadzwyczajnego, w rozumieniu ww. Rozporządzenia unijnego, skoro linia lotnicza nie była nim zaskoczona i mogła jego skutkom przeciwdziałać. Na marginesie sytuacji związanej ze strajkiem pilotów Lufthansa i roszczeniami pasażerów, które z tego wynikają, należy podkreślić, że w Polsce tylko 1% podróżnych, których loty odwołano, lub które były opóźnione, dochodzi należnego im odszkodowania od linii lotniczych. A według szacunków, takie odszkodowanie przysługuje ok. 500 tys. osób. Chyba warto zmienić te proporcje. data publikacji: 2014-11-06 14:52:52 |
Zobacz także: Odszkodowanie za opóźniony lot kolejny raz przed Trybunałem Sprawiedliwości Atak teleinformatyczny na PLL LOT i feralny lot z Bodrum |
Dodaj komentarz: |
Komentarz ukaże się po jego zatwierdzeniu przez administratora. |